Wojciech Eichelberger, psycholog, psychoterapeuta i trener; współtwórca i dyrektor Instytutu Psychoimmunologii w Warszawie:
Okazuje się, że w portfelach kompetencyjnych wybitnych liderów biznesu światowego w nowoczesnych światowych korporacjach umiejętności związane z psychologią, zarządzaniem relacjami z ludźmi, zarządzaniem sobą i własnymi emocjami stanowią około 60% całego wyposażenia menedżera.
Współczesny menedżer musi być przede wszystkim doskonałym psychologiem, aby umiejętnie rozpoznawać ludzkie możliwości i ludzkie ograniczenia, umieć tworzyć dobrze dobrane zespoły, motywować ludzi oraz organizować im mądrze pracę. Nie musi posiadać kompletnej wiedzy na każdy temat, ponieważ zawsze może powołać odpowiednich ekspertów. Najważniejszą rolą menedżera jest zarządzanie, tak naprawdę on zajmuje się zarządzaniem ludźmi.
Izabela Blimel, Warsaw Business Guide: Jak ważne w biznesie są sprawy czysto ludzkie, zainteresowanie się człowiekiem? Dlaczego mamy tak mocną potrzebę, aby ktoś interesował się nami nie tylko na poziomie prywatnym, ale i zawodowym?
Wojciech Eichelberger, psycholog, psychoterapeuta i trener; współtwórca i dyrektor Instytutu Psychoimmunologii w Warszawie:
W portfelach kompetencyjnych wybitnych liderów biznesu światowego umiejętności związane z psychologią, zarządzaniem relacjami z ludźmi, zarządzaniem sobą i własnymi emocjami stanowią około 60% całego zawodowego wyposażenia menedżera. Współczesny menedżer musi być przede wszystkim doskonałym psychologiem, aby umiejętnie rozpoznawać ludzkie możliwości i ludzkie ograniczenia, umieć tworzyć dobrze dobrane zespoły, motywować ludzi oraz organizować im mądrze pracę. Nie musi posiadać kompletnej wiedzy na każdy temat, ponieważ zawsze może powołać odpowiednich ekspertów. Najważniejszym zadaniem współczesnego menedżera jest dobre zarządzanie ludźmi.
I.B.: A więc czy to w praktyce może oznaczać, że biznesu nie da się oddzielić od psychologii?
W.E.: Biznesu nie da się oddzielić od człowieka, a wszędzie tam, gdzie pojawia się człowiek, pojawia się też psychologia.
I.B.: Czy można zaryzykować stwierdzenie, że tak naprawdę budowanie przedsiębiorstwa to budowanie relacji między ludźmi?
W.E.: Czynnik ludzki w realizacji projektów biznesowych staje się coraz ważniejszy, szczególnie ze względu na wzrastające obciążenia, którym pracujący są poddawani każdego dnia. Mam tutaj na myśli narastającą ilość przetwarzanych informacji, ciągłe zmiany i restrukturyzacje w organizacjach, nowe technologie wytwórcze i komunikacyjne. W tym kontekście mądre zarządzanie ludźmi oraz dobre organizowanie im pracy staje się ważniejsze niż kiedykolwiek przedtem.